woensdag 1 oktober 2014

Ja of Nee



Ik kwam op het idee voor het schrijven van deze blog van een boeiend gesprek wat ik vandaag heb gehad.

Ben jij al donor? Ik wel, Vind het belangenrijk als ik er niet meer ben ook nog eventueel iemand te kunnen helpen met bijvoorbeeld een orgaan. Zodat hij/zij weer een 2e kans op leven heeft. Zo zou ik ook niet twijfelen om een dierbare te helpen als er nier nodig zou zijn en ik match.
Ook is er de mogelijkheid om je lichaam ter beschikking te stellen aan de wetenschap, je lichaam word dan over gedragen aan een laboratorium, er vind dan ook geen crematie of begrafenis plaats. Dat is iets wat ik niet wil, 't Idee dat studenten of artsen dingen gaan onderzoeken met mijn lichaam, nee, dat is niet mijn ding. Menno Buch (8 juli dit jaar overleden) heeft wel voor deze vorm van donatie gekozen.

Zo is er ook een groep die niet wil doneren omdat ze het : eng vinden, misschien ook wel vanwege een bepaalde religie , iedereen die het niet wil zal daar zo zijn eigen goede reden voor hebben.
En dat is prima natuurlijk, je bent vrij om die keuze te maken en dat moet ook zo blijven.

Er is ongetwijfeld een groep die twijfelt. 14 oktober is het weer de jaarlijkse donorweek, dan zal er ook weer genoeg aandacht voor worden gevraagd.

Aantal redenen om wel donor te worden:

  1. Hoe vaak krijg je de kans om iemands leven te redden?
  2. Dan maak ik na m'n dood niet alleen mensen verdrietig maar ook mensen gelukkig
  3. Je hebt zelf toch niks meer aan je organen als je dood bent.
Iedereen onder de 85 jaar of jonger kan donor worden, voor levertransplantatie geld zelfs geen maximumleeftijd..

Als je ziek bent is het nog best mogelijk om je organen te doneren, de artsen zullen vaststellen na overlijden of de organen en weefsels geschikt zijn. Veel factoren zijn van invloed onder andere de plaats en oorzaak van overlijden.


Wist je dat ......
  • Van de ongeveer 130.000 mensen die in Nederland per jaar overlijden slechts een paar 100 geschikt zijn als orgaandonor.
  • De kans dat je ooit een orgaandonor nodig hebt veel groter is dan dat je na overlijden organen kunt doneren.
  • Ruim 3 miljoen mensen hebben al ja gezegd tegen donatie 
  • De gemiddelde wachttijd voor een nier is ongeveer 4,5 jaar!


Voor nabestaanden is het heel belangrijk om afscheid van  te kunnen nemen, het uitnemen van organen en weefsels gebeurt uiterst zorgvuldig en met respect voor de overledene en de nabestaanden. Huid of ander weefsel word nooit weggenomen bij zichtbare delen zoals het gezicht, hals of handen zodat daar ook nooit iets van te ziet is als de overledene opgebaard ligt.

Wil je meer informatie of orgaandonatie en wil je niet wachten tot de donorweek, check dan de website Transplantatievoorlichtin.nl ben je nu al gelijk overtuigd en wil je meteen registreren dat kan natuurlijk ook:https://www.jaofnee.nl/



Als laatste wil ik nog zeggen:Laat je tot niks verplichten en volg je eigen gevoel, maar denk wel goed na over dit onderwerp.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten