zondag 7 december 2014

Oosterhout


Zoals sommige misschien wel zullen weten kom ik uit Oosterhout.
En dan bedoel ik het Brabantse Oosterhout. Wil graag vertellen wat ik bijzonder vind aan deze stad.

Oosterhout wordt ook wel Oosterhout Familiestad genoemd. Vraag me af en toe nog weleens af waarom er juist voor Familiestad is gekozen. Persoonlijk zou ik die etiket eerder bij Breda plakken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er hier niks te doen is, of dat ik het helemaal niet leuk vind.

We hebben een prachtig winkelcentrum Arendshof, hopelijk worden de leegstaande winkelpanden wel snel op nieuw gevuld. Ook zijn er in Dommelbergen en Oosterheide winkelpleinen te vinden Arkendonk en Zuiderhout, daar zit dan ook alles wat je in je wijk nodig hebt. (Kledingwinkels, supermarkt, cafetaria etc. en bij beide pleinen zijn ook buurthuizen en een bibliotheek te vinden.

Op zowel Oosterheide en Dommelbergen is een overdekt zwembad te vinden, die zullen er alleen niet lang meer staan want als het goed is moet het 3e voorheen open buiten bad '' De warande'' volgend jaar klaar zijn met de verbouwing, daar zullen dan ook de binnenbaden worden gevestigd en nog een bad met een dak wat open kan, het lijkt zo haast wel op Amsterdam Arenda ;-) Zwembad de Blikken in Oosterheide zal als het niet meer als zwembad dient worden omgetoverd tot hal voor kunst en cultuur.

Wat ook helemaal wordt verbouwd, beter gezegd helemaal opnieuw wordt opgebouwd is Theater de Bussel, zolang het Theater in de steigers staat, staat De Bussel niet stil, de voorstellingen worden gehouden op diverse locaties in Oosterhout.

Oosterhout is in de 28 jaar dat ik er nu woon ook enorm gegroeid, Vrachelen 1,2,3 en het allernieuwste wat ook nog in opbouw is ''De Contreie'' daar is vorig jaar ook het prachtig sportcomplex geopend ,

Dit jaar is ook Verpleeghuis Slotjesveste geopend, het is niet alleen een verpleeghuis, er zit een restaurantje, huisartsen, fysio, apotheek. Keihandig zo allemaal bij-elkaar.

Voor de kinderen/jeugd zijn er diverse speeltuinen, skatebanen en hangpleinen en niet geheel onbelangrijk er is ook voldoende onderwijs in Oosterhout zowel basis- als voortgezet onderwijs.

Oosterhout heeft het gehele jaar door diverse evenementen gepland staan, persoonlijk vind ik Oosterhout Live en de jaarlijkse Kermis toch wel het allerleukste.

Voor mij als inwoner van Oosterhout is het een leuke gezellige stad, niet te groot en niet te klein, en mocht je toch iets anders willen kan je zo naar Breda waar waarschijnlijk wel is wat je zoekt. De speciale bezienswaardigheden die Oosterhout heeft die zijn voor mij gewoon, maar op de campings in Oosterhout (en omgeving) zit het elk jaar weer stampvol met mensen uit binnen en buitenland die genieten van onze mooie gezellige Brabantse stad. Wat ik natuurlijk niet mag vergeten, Oosterhout zou Oosterhout niet zijn zonder de 3 omliggende kerkdorpen Dorst (grenzend aan Breda, Rijen en Oosterhout), Oosteind (grenzend aan Dongen en Oosterhout) en Den-Hout (grenzend aan Made en Oosterhout) Den-Hout ken ik  vooral vanwege Paaspop Den Hout dat jaarlijkse vele mensen en grote artiesten trekt. Als ik aan Dorst denk, denk ik vooral aan het beeld van een Geitenhoeder
 wat vlak bij het ''centrum'' (het word echt een centrum genoemd, niet minderwaardig bedoeld ik noem het eerder een klein gezellig pleintje) en als ik aan Oosteind denk dan denk ik aan Oosteinds Spektakel, een evenement wat 1 weekend per jaar plaats vind, er komen artiesten, diverse activiteiten  vinden plaats een en al gezelligheid.

Ik zou zoals ik het nu bekijk en dat roep ik al een aantal jaren, nooit weg verhuizen uit Oosterhout.
De eventuele informatie die je wel wilt weten maar niet hebt kunnen vinden:
Oosterhout Wikipedia
Website Gemeente Oosterhout
Facebookpagina Gemeente Oosterhout

Geen opmerkingen:

Een reactie posten