zondag 27 maart 2016

112....Daar vang je boeven mee

Zoals ik jullie in eerdere blog heb verteld was mijn droom altijd om bij de politie te werken. En heb ik een grote interesse in de politie.

Er is in Zeeland en West Brabant een pilot gestart met Whatsapp. Je kan er meldingen naar toe sturen of gewoon een vraag stellen uiteraard niet bedoeld voor 112 gerelateerde dingen. (Het whatsappnummer voor de politie is: 0652528336)

Omdat in de realiteit voor mij niet mogelijk is om bij de politie te werken maar de interesse absoluut niet is verminderd, dacht ik misschien kan ik wel de stoute schoenen aantrekken en gewoon een whatsappje sturen en vragen of ik een keer achter de schermen mag kijken....niet geschoten altijd mis, lijkt me gewoon zo tof. Alleen wist niet of dat wel de juiste manier zou zijn dus overlegde afgelopen week met mijn maatje Tineke wat zij van het idee vond, zij gaf voor mij de doorslag want ze was ook positief over het idee. Afgelopen vrijdag eerst op m'n gsm in memo het bericht op gesteld, gekopieerd naar whatsapp en versturen maar....kreeg al snel antwoord (binnen vijf minuten) er werd gevraagd naar mij adres zodat ze mij verzoek naar mij wijkagent en de wijkagent van m'n werk konden doorsturen en dan maar afwachten wat er mogelijk was. Eind van de middag kreeg ik ook nog een mail van een andere politiemedewerker met soort gelijke vraag ook beantwoord, ging nergens vanuit kon het ook niet tegenvallen maar hopen deed ik wel.

Gisteren was ik heel de dag met Tineke en Nourie op stap, 3x gebeld door privé nummer bij 3e keer raakte ik wel nieuwsgierig, bleek het Nardy Kapitein te zijn. Wijkagent Slotjes te Oosterhout (dus ook wijkagent bij m'n werk) hij vertelde mij dat hij m'n verzoek binnen had gekregen en vandaag om elf uur tijd had om mij rond te leiden in het politiebureau, hij wist ook te vertellen dat ik van zijn volgers van het eerste uur op Twitter was, keileuk dat hij dat onthoud. Maar hoe leuk was dat zo snel na mijn whatsappje al reactie en nog wel super positief. Daar kon ik alleen maar, Ja op zeggen uiteraard, daar maakte ik met alle plezier tijd voor vrij.

Vanmorgen was ik al voor de wekker wakker. Super veel zin had ik er in. Op tijd reed ik met m'n fiets naar het politiebureau. Fietste wat langzamer zag dat ik anders behoorlijk wat te vroeg was. Rond de afgesproken tijd belde ik aan en de deur ging open. Nardy zat me al op te wachten. Eerste paasdag, het was rustig en hij had dus alle tijd voor me. Ik liet hem wat spullen zien die ik in de afgelopen jaren al een beetje had verzameld en toen kwam hij met nog veel meer super mooie dingen tijdens de rondleiding nog meer dingen weten te bemachtigen....zo blij: een politiehoed met logo rijker, rangonderscheidingstekens, Peppermintspray, zonnebrandcreme, winkelwagenmuntje, pen, bobsleutelhanger, lippenbalsem, gezichtscrème, dvd over de ''oude'' politie (uit de tijd van de oude uniform), schrijfblok met aan de zijkant info en tips over huiselijk geweld, mondblaastuitje voor alcoholtest, aangiftemap oude en nieuwe versie ongetwijfeld ben ik nu nog wat vergeten....maar ben goed verwend :)

Heb kennis gemaakt met 2 andere wijkagent, ben erg slecht in namen onthouden, maar een van de agenten was ook motoragent en biker, de andere agente kwam buiten nog een foto maken van Nardy en mij die deze dag ook op Twitter verscheen en veel geretweet werd :) Buiten bij de politie auto's gekeken: Politiebusje zoals we die het meeste zien waar ook gemakkelijk arrestanten in meegenomen kunnen worden, de politie auto, de wat stoerdere politie auto met letter OvD (officier van dienst) dat is de wagen van de politiechef, die is eigenlijk altijd ter plaatse op grote of belangrijke delicten, onderzoeken of ongelukken, ook de rechercheursauto stond buiten ziet er eigenlijk gewoon uit als een burgerauto, de politiebus is een wagen die wel extra beveiligd is tegen eventuele kogels.
Ik heb de ruimte gezien waar de arrestanten binnenkomen, daar worden ook alle foto's genomen, ook worden er vingerafdrukken genomen dat gebeurt niet meer met zo'n ouderwets inktkussentje maar allemaal digitaal. De cel is een rechthoekige betonnenhok zonder wc met enkel hoekje waar gezeten kan worden, arrestanten blijven hier in Oosterhout normaal ook nooit langer dan nodig, als ze een langer verblijf nodig hebben worden ze over geplaatst naar Breda, de arrestanten wc is simpel en basis, wc zonder bril en een losse toiletrol, alles wat er extra aan of bij zit kan alleen maar gesloopt worden dat is de voornaamste reden, voor er iemand daar naar de wc gaat word hij of zij altijd gefouilleerd om te voorkomen dat er wat word doorgespoeld.
Je komt in het politiegebouw ook nergens zonder pasje alles is beveiligd, wat eigenlijk ook wel logisch is.
Heb de kamer gezien van de Teamchef, groter en net wat luxer als de andere kantoren. Heel even op zijn stoel plaats genomen.
Kennis gemaakt met een van de aanwezige rechercheurs, ook erg vriendelijke gezellige man, veel werk, veel zaken, die op hem en zijn collega's lagen te wachten, alles word grondig en uitgebreid onderzocht. Voorbeeld: vijf dikke ordnermappen gingen over één zaak. Denk je dat de politie niks met jou zaak doet? Ja zeker wel alleen, kan het soms door de drukte en goede en uitgebreide onderzoeken soms wat langer duren. Ieder onderzoek verdient evenveel aandacht.
Heb het kantoor gezien waar mensen komen die teveel hebben gedronken en moeten komen voor een uitgebreidere alcoholtest, er is daar ook een heel schema wat er gebeurd als men teveel heeft gedronken heeft. Beste is natuurlijk om niks te drinken als je gaat rijden, doe je dat wel hou het dan als beginnend bestuurder bij één glas en bij gevorderde bestuurder bij maximum twee glazen. Niet alleen veiligheid voor jezelf maar ook voor je mede weggebruikers.
Wat ook erg interessant was, was het grote kantoor van de telefooncentrale waar de telefoontjes binnenkomen van het telefoonnummer 0900-8844 (geen spoed wel politie), ook daar waren twee zeer vriendelijke telefonistes die alle tijd hadden om vragen te beantwoorden en dingen uit te leggen. Ze vertelde me dat veel mensen eigenlijk nog niet zo makkelijk 112 durven te bellen, zoals we de slogan ''112 daar red je levens mee'' kennen zodat men 112 belt als er bijvoorbeeld  met spoed een ambulance nodig is, heeft de politie de slogan ''112 daar vang je boeven mee'' voorbeeld: zie je op straat iemand ergens inbreken of iets stelen.....bel 112, agenten zijn sneller ter plaatse en de daders kunnen sneller gepakt worden. (Uiteraard is 112 ook voor bedoeld voor de brandweer die met spoed moet komen), de telefonistes lieten me zien, waar mijn whatsapp binnen was gekomen, dat gaat allemaal via de computer en niet zoals de meeste kennen via de gsm. De telefonistes van 112 meldkamer kunnen altijd zien vanaf welke locatie jij belt, de telefonistes van politiemeldkamer niet dus vertel altijd duidelijk, waar er iets gebeurd, welke plaats en straat, zodat de agenten makkelijk en snel op de melding af kunnen.
Als laatste hebben we beneden in de kelder nog gekeken naar de andere belangrijke vervoersmiddelen die politie heeft: Hondenbrigade, politiefiets (op de bagagedrager een handige tas met bonnenboekje en overige handige benodigdheden als de agenten dat op of bij zich dragen tijdens het fietsen kunnen ze minder snel fietsen), politiemountainbike, nog een rechercheurs auto, scooters en motoren.....Prachtig en wat nog prachtiger was, ik mocht op één van die motoren zitten, dan voel je je echt als een kind in een snoepwinkel.

De dingen die ik heb gezien, heb beleefd, heb gehoord, dat is niet in een blog of foto's uit te drukken. En zal ongetwijfeld niet alles vermeld hebben. Toen ik vertelde aan Nardy en de telefoonnistes dat ik over mijn fantastische dag een blog ging schrijven, vroegen ze of ik het op twitter wilde vermelden (uiteraard, niet alleen zodat Nardy het ziet maar ook mijn overige volgers waarvan vele andere politie agenten) maar ze vroegen ook of ik positief over de politie wou schrijven, omdat hun en ook ik het jammer vinden dat er veel mensen negatief over de politie word gesproken. Als je als ik zoveel passie en interesse hebt in het politievak dan kan je alleen maar positief schrijven over de politie. Dat mensen soms minder blij met ze zijn omdat ze een bekeuring krijgen....ja, oke dat kan ik begrijpen 9 van de 10 keer zal dat ook de eigen schuld zijn van die persoon. Maar nog altijd word er veel te vaak agressie gebruikt tegen hulpverleners waaronder ook de politie. En of er nu drugs, alcohol of iets anders de reden is, geweld is nooit een reden om een hulpverlener aan te vallen. De politie staat 24/7 paraat om hulp te verlenen aan de burgers die dat nodig hebben, lossen zaken op of ze nu groot (ernstig) of klein zijn, de ene zaak duurt langer dan de ander ( alles voor een goed resultaat), de politie is waakzaam en dienstbaar.... ze zijn er altijd voor ons, voor een veiligere wijk, stad en land

Nog even belangrijke gegevens:
0900-8844 Geen spoed wel politie (standaard tarief) https://www.politie.nl/themas/contact-0900-8844.html
112 Daar vang je boeven mee https://www.politie.nl/themas/contact-112.html (SPOED)
0652528336 Whatsappnummer voor politie Zeeland en West brabant
https://www.politie.nl/ (Landelijke Politie Website)
0800 7000 Meld Misdaam Anoniem  (gratis) https://www.politie.nl/themas/meld-misdaad-anoniem.html
144 Dierenpolitie https://www.politie.nl/themas/contact-144.html?sid=8a589600-0e0f-4e90-b0fd-3e72fb94a19d

Na deze fantastische dag wil ik Nardy Kapitein enorm bedanken voor deze fantastische dag en ook alle andere agenten die ik vandaag gezien en gesproken heb, de mensen die mij gemaild en beantwoord hebben via whatsapp.
Ik heb genoten dit was meer dan WAUW!
Enorm bedankt allemaal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten